Triathlon to niezwykle wymagający sport, który w swej olimpijskiej odmianie łączy 1,5 km pływania, jazdę rowerem na dystansie 40 km oraz bieg na 10 km. Jeśli jednak dopiero zamierzamy zacząć przygodę z triathlonem, warto się do tego dobrze przygotować. Należy przy tym pamiętać, że kwestia doboru sprzętu jest równie istotna, co tężyzna fizyczna. Dobry wynik to składowa pracy, talentu i sprzętu. Najwięcej problemów sprawia dobór roweru. Zatem jaki rower do triathlonu wybrać, jeśli nie chcemy być czerwoną latarnią wyścigu?

Jaki rower do triathlonu

Przygotowując się do startu w triathlonie musisz zdecydować jakiego sprzętu potrzebujesz. Jest to zależne od twoich planów. Jeśli jesteś początkującym triathlonistą i nie zamierzasz startować regularnie, to nie powinieneś kupować profesjonalnego roweru. Jest to zbyt kosztowne, a zdecydowanie łatwiej będzie dostosować twój aktualny sprzęt do wymagań wyścigowych. Jeśli jednak zamierzasz rozpocząć karierę triatlonową lub planujesz szereg startów w ciągu roku, warto zakupić odpowiedni rower, który będzie odpowiadał twoim oczekiwaniom.



Rower triathlonowy vs. rower szosowy

Najczęstszym problemem przed jakim stają triatloniści jest różnorodność tras i wyścigów. Rower triatlonowy, idealny do odmiany olimpijskiej, nie będzie sprawdzał się w cięższych warunkach górskich, jednak na terenie płaskim pozwoli ci osiągnąć zdecydowanie lepsze rezultaty niż rower szosowy. Z drugiej strony rower szosowy może być dostosowany do potrzeb trasy, dzięki czemu możemy dobrze się na nim czuć w różnych odmianach triathlonu, dzięki czemu wystąpimy zarówno w sprincie, jak i w Ironmanie.

Podstawową różnicą pomiędzy rowerem szosowym a triathlonowym jest geometria ramy. Innymi słowy chodzi o kąt rury podsiodłowej. W rowerze szosowym wynosi on zwykle 72 stopnie, a w triathlonowym ok. 77 stopni. Jak wpływa to na jazdę?

Mniejszy kąt powoduje dalsze wysunięcie sylwetki, poprawia aerodynamikę i zmniejsza obciążenie mięśni czworogłowych. Dzięki temu na płaskich odcinkach możemy być szybsi i jednocześnie nie wymaga to aż tak dużego wysiłku jak w przypadku roweru szosowego. Problem zaczyna się w momencie, gdy na trasie znajduje się wiele podjazdów. Kolarz na rowerze triathlonowym zmuszony jest wtedy do wychylenia ciała do tyłu, poza siodełko, tak aby uzyskać jak największą moc. Jak łatwo się domyślić nie jest to ani wygodne, ani efektywne. I tu przewagę uzyskuje rower szosowy. Większy kąt rury podsiodlowej powoduje, że kolarz jest naturalnie przesunięty bardziej do tyłu, co pozwala mu łatwiej osiągnąć większą moc.

Dlatego jeśli zastanawiasz się jaki rower do triathlonu wybrać, to przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie po jakim terenie głównie zamierzasz jeździć. Dodatkowo warto pamiętać, że kupując rower szosowy zawsze można zmienić jego konfigurację na triathlonowy poprzez wymianę sztycy.

Jak wybrać ramę do roweru triathlonowego?

Waga roweru do triathlonu, podobnie jak w przypadku wyścigów kolarskich, jest bardzo istotna. Z jednej strony im lżejszy rower, tym łatwiej pokonujemy kolejne kilometry. W takim przypadku należałoby wybrać ramę z włókna węglowego, które w dodatku są bardziej komfortowe. Są jednak droższe. Należy pamiętać, że ramy aluminiowe pozwalają osiągnąć lepszy docisk roweru, co może pomóc w uzyskaniu lepszej aerodynamiki i przełożyć się na lepsze rezultaty. Nie wolno zapominać o komforcie z jazdy, a tu rowery aluminiowe są zdecydowanie gorsze i wymagają dodatkowych elementów, by wytłumić wszelkie drgania.

Rozmiar roweru triathlonowego

Bardzo ważną rzeczą jest odpowiedni dobór wymiarów roweru. Rozmiar roweru musi być indywidualnie dostosowany do zawodnika. Na rynku istnieje spory wybór rowerów z regulacją położenia kierownicy i siodełka do ramy. Pamiętaj jednak, że jeśli planujesz ścigać się na poważnie, powinieneś zainwestować w rower składany z osobnych elementów. Osobne dobranie ramy, kierownicy, siodełka, przerzutek i opon pozwoli ci na maksymalne wykorzystanie budowy twojego ciała i zapewni łatwiejszą jazdę.

Warto wiedzieć, że marki stosują różne oznaczenia w zależności od rynku. Dlatego np. rozmiar 54 nie zawsze musi oznaczać to samo. Rower do triathlonu nie jest tani, a ponadto trzeba mieć na uwadze ilość czasu jaki na nim spędzamy. Dlatego zaleca się indywidualne dopasowanie rozmiaru. W tym celu najlepiej zmierzyć długość nogi od wewnętrznej strony i pomnożyć przez 0,65.  Uzyskany wynik w zaokrągleniu odpowiada właściwemu rozmiarowi roweru.

Przełożenia w rowerach do triathlonu

Obecnie większość rowerów ma około 20 przełożeń, niektóre nawet 30. Jaka liczba jest optymalna? To zależy głównie od terenu po jakim się poruszasz i od stopnia wytrenowania. Jeśli trenujesz w górskim terenie niewątpliwie większa liczba może być użyteczna, zwłaszcza jeśli nie jesteś bardzo dobrze wytrenowany.

Buty do roweru triathlonowego

Buty muszą być wpinane w pedały. Powinny mieć sztywną podeszwę i być dobrze dopasowane do stopy. Dzięki temu będziesz mieć dużo większą kontrolę na rowerem,

Koła do roweru triathlonowego

Najlepsze koła wykonane są wykonane z karbonu, ale są też bardzo drogie. Dlatego jeśli nie dysponujesz dużym budżetem wybierz koła aluminiowe. Ważne, aby koła nie miały wysokiego profilu obręczy z uwagi na ich masę. Pamiętaj, że redukcja masy rotujące może znacznie przyczynić się do poprawy osiągów.

Sukces to składowa wielu elementów. Z jednej strony ciężka praca i talent, z drugiej wiedza i dobry dobór sprzętu. Jednak niezależnie od tego czy zamierzasz zdobywać laury olimpijskie czy ukończyć Ironman pamiętaj, aby dobrać rower z rozwagą i nie kupować niesprawdzonego sprzętu. Im więcej pracy włożysz w przygotowania, tym większą satysfakcję będziesz czuł na mecie.